Recent a fost lansat un nou concept normativ în contabilitate: “Covergenţa contabilă internaţională”, deoarece conceptul de “Armonizare contabilă internaţională” nu a dat şi nu se întrevede, ca într-un viitor predictibil, să dea rezultatele scontate.
Armonizarea contabilă internaţională este un proces complex care vizează “o soluţie şi un consens ce i-ar fi permis «celei mai internaţionale dintre toate profesile, contabilitatea» să joace rolul ce-i corespunde în interiorul noului etalon al comerţului internaţional cunoscut sub denumirea de globalizare.
Interese geopolitice, economice, profesionale împiedică ajungerea la o soluţie şi la un consens de care ar beneficia toţi.
În contextul unor astfel de constatări International Federation Accountants (IFAC) emite la 7 martie 2003 un Memorandum adresat atât Financial Accounting Standards Board (FASB) din Statele Unite cât şi Intenational Accounting Standards Board (IASB) cu sediul la Londra având drept scop găsirea unei convergenţe dintre normele nord-americane şi normele internaţionale de contabilitate.
Deocamdată procesul de convergenţă contabilă se limitează la realizarea unui compromis între normele contabile americane (US GAAP) şi cele internaţionale (IFRS) în cadrul a două proiecte:
1) Proiectul de Convergenţă Internaţională pe Termen Scurt (PCITS)
2) Proiectul de Cercetare Continuă asupra Convergenţei Internaţionale (PCCCI).
Obiectivul Proiectului de Convergenţă Internaţională pe Termen Scurt (PCITS) este analiza diferenţelor dintre US GAAP şi IFRS prin prisma a 2 parametri, şi anume:
• îmbunătăţirea literaturii GAAP pentru reducerea sau eliminarea diferenţelor faţă de IFRS;
• comunicarea de către FASB a motivului pentru care s-a decis să nu se opereze alinierea US GAAP la IFRS.
Proiectul de Cercetare Continuă asupra Convergenţei Internaţionale (PCCCI) vizează trei obiective:
1) identificarea tuturor diferenţelor existente între US GAAP şi IFRS, lista a căror diferenţe va fi continuu monitorizată şi actualizată pe măsură ce vor apare noi diferenţe, iar cele existente vor fi rezolvate;
2) clasificarea (structurarea) diferenţelor pe categorii, în funcţie de strategia cea mai eficientă de rezolvare, identificându-se 3 astfel de strategii, şi anume:
2.1 diferenţa dintre US GAAP şi IFRS este sau nu rezolvabilă în cadrul PCITS;
2.2 diferenţa se aşteaptă să fie rezolvabilă, fie în cadrul FASB, fie în cadrul IASB;
2.3 diferenţa necesită o atenţie sporită, fie din partea FASB, fie din partea IASB, fie din partea ambelor, strategiile de rezolvare urmând a fi identificate pe măsura derulării PCCCI.
3) oferirea informaţiilor reciproce între FASB şi IASB pentru realizarea convergenţei contabile internaţionale.