Conţinutul şi structura fluxurilor de numerar -Situaţii financiare în viziune IAS/IFRS
IAS 1 se rezumă la a afirma că informaţiile fluxurilor de numerar sunt folositoare utilizatorilor informaţiilor prezentate în situaţiile financiare cu scop general, oferind acestora o bază pentru evaluarea capacităţii întreprinderii de a genera numerar sau echivalent de numerar; modul de elaborare, conţinutuş şi structura fluxurilor de numerar făcând obiectul unui standard distinct şi anume IAS 7 (motiv pentru care ii rezervăm o tratare separată).
Conţinutul politicilor contabile semnificative şi ale altor
note explicative
Notele la situaţiile financiare cu scop general ale unei întreprinderi trebuie să prezinte:
- Informaţii despre bazele de întocmire a situaţiilor financiare cu scop general şi despre politicile contabile selecţionate şi aplicate de întreprindere pentru tranzacţii şi evenimente semnificative;
- Informaţiile cerute de Standardele Internaţionale de Contabilitate care nu sunt cuprinse în situaţiile financiare propriu-zise;
- Informaţiile suplimentare care nu sunt cerute de Standardele Internaţionale de Contabilitate, dar care sunt necesare pentru realizarea imaginii fidele şi nu sunt prezentate în cuprinsul situaţiilor financiare propriu-zise.
Notele la situaţiile financiare pot include descrieri narative sau analize cifrice şi trebuie prezentate, în mod normal în urmatoarea ordine:
a) Declaraţia conformităţii cu Standardele Internaţionale de Contabilitate;
b) Prezentarea bazelor de evaluare şi politicilor contabile aplicate;
c) Prezentarea informaţiilor care stau la baza elementelor rânduri din fiecare situaţie financiară (bilanţ, cont de profit şi pierdere, situaţia fluxului de numerar), în ordinea în care este prezentat fiecare element-rânduri în fiecare situaţie financiară;
d) Alte prezentări, cum ar fi: contingenţele, angajamentele şi alte informaţii financiare şi nefinanciare ca de exemplu: rezidenţa şi forma juridică a întreprinderii, taxa de înmatriculare şi sediul social, locul principal de activitate daca este diferit se sediul social, descrierea naturii activităţiilor şi a principalelor obiecte de activitate, numele întreprinderii mamă şi a întregului grup, numărul de angajaţi la sfârşitul perioadei sau a numărului mediu de angajaţi pe întreaga perioadă, dacă astfel de informaţii nu sunt prezentate în cuprinsul situaţiilor financiare propriu-zise.
Informaţiile privind bazele de evaluare şi politicile contabile specifice pot fi prezentate şi într-o componentă separată a situaţiilor financiare cu scop general care trebuie să cuprindă (fără a se limita la) următoarele:
recunoaşterea veniturilor, principiile de consolidare, inclusiv filialele şi întreprinderile asociate; combinările de întreprinderi, asocierile în participaţie; recunoaşterea şi amortizarea activelor corporale şi necorporale; capitalizarea costurilor îndatorării şi a altor cheltuieli; contractele de construcţie; investiţiile în bunuri imobiliare; instrumentele şi investiţiile financiare; operaţiunile de leasing, costurile de cercetare şi dezvoltare; stocurile, impozitele, inclusiv impozitele amânate; provizioanele; costurile cu beneficiile de pensionare ale angajaţilor, conversia valutară şi acoperirea riscului valutar, definirea segmentelor de activitate, a zonelor geografice şi baza de alocare a costurilor pe segmente, definirea numerarului şi a echivalentelor de numerar; contabilitatea de inflaţie şi subvenţiile guvernamentale. Fiecare întreprindere trebuie să prezinte acele politici contabile la care utilizatorii informaţiilor contabile se aşteaptă să le fie prezentate.
De exemplu, de la întreprinderile private se aşteaptă prezentarea politicilor contabile privind impozitul pe profit inclusiv impozitele amânate şi activele din impozite; de la întreprinderile care desfăşoară activităţi
În străinătate sau tranzacţii în valută se aşteaptă prezentarea politicilor contabile de recunoaştere (contabilizate) a câştigurilor şi pierderilor de curs valutar, precum şi de acoperire a riscului unor astfel de câştiguri sau pierderi; de la întreprinderile de grup se aşteaptă prezentarea politicilor utilizate pentru determinarea fondului comercial şi a interesului minoritar, etc.