Diagnosticul juridic are ca scop verificarea aspectelor juridice legale privind activitatea firmei. Realizarea acestuia presupune analiza elementelor specifice în urmatoarele domenii: dreptul societatii comerciale, dreptul civil, dreptul comercial, dreptul fiscal, dreptul muncii, dreptul mediului, litigiile.
Dreptul societatii comerciale. În acest domeniu juridic se verifica: contractul de societate, statutul si modificarile ulterioare înfiintarii, registrul adunarii generale a actionarilor (asociatilor), registrul actionarilor, registrul actiunilor, etc.
Dreptul comercial. Se verifica contractele de vânzare - cumparare, de închiriere, contractele de locatie de gestiune (o varianta a contractului de închiriere), cele de concesiune etc.
Dreptul civil. Se analizeaza si se verifica actele si contractele privind:
- dreptul de proprietate asupra constructiilor;
- situatia juridica a terenurilor întreprinderii (drept de proprietate, contractul de închiriere etc.)
- situatia juridica a imobilizarilor necorporale de natura brevetelor, licentelor, marcilor înregistrate si altora de aceeasi natura (se verifica daca acestea sunt înregistrate la organismele abilitate, cine este titularul dreptului de inventator sau autor, existenta certificatului de inventator sau autor, durata legala de protectie etc.);
- situatia imobilizarilor financiare (titluri de participare, titluri imobilizate ale activitatii de portofoliu, creante imobilizate etc);
- situatia împrumuturilor primite, a garantiilor constituite, existenta creditelor nerambursate la scadenta, eventualitatea declararii în stare de faliment;
- situatia asigurarii societatii prin efectul legii (imobiliara si de raspundere civila) si în virtutea unor contracte de asigurare împotriva unor riscuri (calamitate naturala, furt etc.), situatia achitarii primelor de asigurare etc.
Dreptul fiscal. În acest domeniu juridic se verifica:
- înregistrarea întreprinderii la organele abilitate ale administratiei financiare;
- daca s-au achitat obligatiile legale datorate (impozite, taxe, contributii etc.);
- situatia platilor restante comparativ cu termenele exigibile;
- ultimul control fiscal si rezultatele sale.
Nu de putine ori se întâlnesc în practica firme care din proprie initiativa îsi calculeaza si înregistreaza contabil penalitatile pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale. Pentru evaluator este foarte importanta retinerea acestor informatii datorita influentei directe asupra determinarii valorii pe baza de active (patrimoniale) a întreprinderii.
Dreptul muncii. Se verifica si analizeaza existenta contractelor colective si individuale de munca, regulamentului de ordine interioara, contractului de management.
Un punct important al acestui subcapitol al diagnosticului juridic îl reprezinta relevarea informatiilor care pot preciza daca oamenii cheie pot sau nu sa fie mentinuti în aceasta întreprindere dupa schimbarea proprietarului, sau daca noul proprietar este obligat sa mentina un anumit nivel al numarului de salariati sau al nivelului de salarizare etc.
Dreptul mediului. Se analizeaza daca activitatea firmei evaluate se desfasoara în cadrul impus de legislatia de mediu; din perspectiva restrictiilor privind efectele activitatii asupra mediului intereseaza daca firma are un studiu de impact, daca au fost obtinute autorizatiile de mediu, daca sunt litigii cu alte întreprinderi ori cu autoritatile (si daca astfel se creeaza obligatia decontaminarii sau a platii unor daune interese).
Problemele de mediu tind sa capete un rol semnificativ în cadrul activitatii de evaluare, aceasta fiind o tendinta determinata de "semnalele" provenite de pe piata vânzarii-cumpararii întreprinderilor (probleme de poluare cu relevanta în procesul de privatizare din tara noastra sunt bine cunoscute).
În practica evaluarii din tarile dezvoltate se evalueaza în mod curent activele si pasivele ecologice, rezultatul acestui demers influentând direct valoarea afacerii (în cadrul metodelor patrimoniale se includ corectii asupra elementelor de activ/pasiv, iar în aplicarea metodelor de randament, profitul sau cash-flow-ul se calculeaza prin includerea fluxurilor implicate de activele/pasivele ecologice.
Litigiile. Se verifica daca întreprinderea evaluata este implicata în litigii, aflate pe rolul instantelor judecatoresti sau a Arbitrajului de pe lânga Camera de Comert si ce posibilitati de rezolvare exista. În cazul existentei unor litigii de munca se verifica stadiul de rezolvare al acestora.
Dupa verificarea si analiza domeniilor juridice prezentate mai sus, se formuleaza concluziile diagnosticului juridic sub forma punctelor forte si a punctelor slabe ale cadrului juridic, acestea constituindu-se ca parte componenta a raportului de evaluare.
Ca puncte forte ale cadrului juridic pot fi exemplificate urmatoarele: statutul corespunzator, relatiile contractuale conforme cu prevederile legale, absenta litigiilor de munca, absenta amenzilor si penalitatilor fiscale, contracte pe termen lung avantajoase (pe linia aprovizionarii, desfacerii, finantarii), relatii favorabile cu partenerii comerciali, bancile, fiscul, detinerea unor drepturi de proprietate nemateriala (marca înregistrata, brevete protejate, acorduri noncompetitie cu managementul si persoanele cheie din întreprindere), etc.
Ca puncte slabe ale cadrului juridic pot fi amintite urmatoarele: existenta unor litigii comerciale, de munca, plata unor amenzi si penalitati fiscale, riscul pierderii oamenilor cheie (din cauza fisurilor contractului de munca), lipsa contractelor de asigurare, a acordurilor noncometitie, etc.
În raportul de evaluare trebuie sa se faca referire concreta la actele normative ale caror prevederi nu au fost respectate sau a fost data o alta interpretare decât cea normala.