joi, 29 aprilie 2010

Programele informatice utilizate

Programele informatice utilizate în activitatea financiară şi contabilă: Criterii minimale


Ordin nr. 1850 din 14/12/2004

privind registrele şi formularele financiar-contabile

Anexa

40. Sistemul informatic de prelucrare automată a datelor la nivelul fiecărei unităţi trebuie

să asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu normele

contabile aplicabile, controlul şi păstrarea acestora pe suporturi tehnice.

La elaborarea şi adaptarea programelor informatice vor fi avute în vedere următoarele:

a) cuprinderea în procedurile de prelucrare, a reglementărilor în vigoare şi a posibilităţii

de actualizare a acestor proceduri, în funcţie de modificările intervenite în legislaţie;

b) cunoaşterea adecvată a funcţiilor sistemului de prelucrare automată a datelor, de către

personalul implicat şi respectarea acestora;

c) gestionarea pachetelor de produse-program, asigurarea protecţiei lor împotriva unor

accese neautorizate, realizarea confidenţialităţii datelor din sistemul informatic;

d) stabilirea tipului de suport pentru păstrarea datelor de intrare, intermediare sau de

ieşire;

e) soluţionarea eventualelor erori care pot să apară în funcţionarea sistemului informatic;

f) verificarea completă sau prin sondaj a modului de funcţionare a procedurilor de

prelucrare prevăzute de sistemul informatic;

g) verificarea totală sau prin sondaj a operaţiunilor economico-financiare înregistrate în

contabilitate, astfel încât acestea să fie efectuate în concordanţă strictă cu prevederile

actelor normative care le reglementează;

h) verificarea prin teste de control a programului informatic utilizat.

41. Sistemele informatice de prelucrare automată a datelor în domeniul financiar-contabil

trebuie să răspundă la următoarele criterii considerate minimale:

a) să asigure concordanţa strictă a rezultatului prelucrărilor informatice cu prevederile

actelor normative care le reglementează;

b) să precizeze tipul de suport care asigură prelucrarea datelor în condiţii de siguranţă;

c) fiecare dată înregistrată în contabilitate trebuie să se regăsească în conţinutul unui

document, la care să poată avea acces atât beneficiarii, cât şi organele de control;

d) să asigure listele operaţiunilor efectuate în contabilitate pe bază de documente

justificative care să fie numerotate în ordine cronologică, interzicându-se inserări,

intercalări, precum şi orice eliminări sau adăugiri ulterioare;

e) să asigure reluarea automată în calcul a soldurilor conturilor obţinute anterior;

f) să asigure conservarea datelor pe o perioadă de timp care să respecte prevederile Legii

contabilităţii nr. 82/1991, republicată;

g) să precizeze procedurile şi suportul magnetic extern de arhivare a produselor-program, a

datelor introduse, a situaţiilor financiare sau a altor documente, cu posibilitatea de

reintegrare în sistem a datelor arhivate;

h) să nu permită inserări, modificări sau eliminări de date pentru o perioadă închisă;

i) să asigure următoarele elemente constitutive ale înregistrărilor contabile:

- data efectuării înregistrării contabile a operaţiunii;

- jurnalul de origine în care se regăsesc înregistrările contabile;

- numărul documentului justificativ sau contabil (atribuit de emitent);

j) să asigure confidenţialitatea şi protecţia informaţiilor şi a programelor prin parole,

cod de identificare pentru accesul la informaţii,, copii de siguranţă pentru programe şi

informaţii;

k) să asigure listări clare, inteligibile şi complete, care să conţină următoarele elemente

de identificare, în antet sau pe fiecare pagină, după caz:

- tipul documentului sau al situaţiei;

- denumirea unităţii;

- perioada la care se referă informaţia;

- datarea listărilor;

- paginarea cronologică;

- precizarea programului informatic şi a versiunii utilizate;

l) să asigure listarea ansamblului de situaţii financiare şi documente de sinteză necesare

conducerii operative a unităţii;

m) să asigure respectarea conţinutului de informaţii prevăzut pentru formulare;

n) să permită, în orice moment, reconstituirea conţinutului conturilor, listelor şi

informaţiilor supuse verificării; toate soldurile conturilor trebuie să fie rezultatul unei

liste de înregistrări şi al unui sold anterior al acelui cont; fiecare înregistrare trebuie

să aibă la bază elemente de identificare a datelor supuse prelucrării;

o) să nu permită:

- deschiderea a două conturi cu acelaşi simbol;

- modificarea simbolului de cont în cazul în care au fost înregistrate date în acel cont;

- suprimarea unui cont în cursul exerciţiului financiar curent sau aferent exerciţiului

financiar precedent, dacă acesta conţine înregistrări sau sold;

- editarea a două sau a mai multor documente de acelaşi tip, cu acelaşi număr şi conţinut

diferit de informaţii;

p) să permită suprimarea unui cont care nu are înregistrări pe parcursul a cel puţin doi ani

(exerciţii financiare), în mod automat sau manual;

r) să prevadă în documentaţia produsului informatic modul de organizare şi tipul sistemului

de prelucrare:

- monopost sau multipost;

- monosocietate sau multisocietate;

- reţea de calculatoare;

- portabilitatea fişierelor de date;

s) să precizeze tipul de organizare pentru culegerea datelor:

- preluări pe loturi cu control ulterior;

- preluări în timp real cu efectuarea controlului imediat;

- combinarea celor două tipuri;

t) să permită culegerea unui număr nelimitat de înregistrări pentru operaţiunile contabile;

u) să posede documentaţia tehnică de utilizare a programelor informatice necesară

exploatării optime a acestora;

v) să respecte reglementările în vigoare cu privire la securitatea datelor şi fiabilitatea

sistemului informatic de prelucrare automată a datelor.

42. Elaboratorii de programe informatice au obligaţia de a prevedea, prin contractele de

livrare a programelor informatice, clauze privind întreţinerea şi adaptarea produselor

livrate, precum şi clauze privind eliminarea posibilităţilor de modificare a procedurilor de

prelucrare automată a datelor de către utilizatori.

Unităţile de informatică sau persoanele care efectuează lucrări cu ajutorul sistemului

informatic de prelucrare automată a datelor poartă răspunderea prelucrării cu exactitate a

informaţiilor din documente, iar beneficiarii răspund pentru exactitatea şi realitatea

datelor pe care le transmit pentru prelucrare.

43. Utilizatorul trebuie:

- să se asigure de perenitatea documentaţiei, a surselor în diferite versiuni ale

produsului-program, în cazul dispariţiei prestatorului de servicii sau a distribuitorului de

produse-program;

- să organizeze salvarea şi arhivarea datelor, programelor sau produselor de prelucrare,

astfel încât informaţiile să poată fi reprocesate ulterior prin acelaşi lanţ informatic şi

în condiţiile de exploatare reconstituite;

- să deţină la sediul său, pe perioada neprescrisă, manualul de utilizare complet şi

actualizat al fiecărui produs-program utilizat.

44. Pe perioada neprescrisă se va organiza o gestiune a versiunilor, modificărilor,

corecturilor şi schimbărilor de sistem informatic, produse-program şi sistem de calcul.

Dacă unitatea, în cursul acestei perioade, a schimbat sistemul de calcul, respectiv de

prelucrare a datelor, trebuie să se efectueze o reconciliere între datele arhivate şi

versiunile noi ale produselor-program şi ale echipamentelor de calcul.

Arhivele pe suport magnetic trebuie "împrospătate" periodic pentru a le asigura

lizibilitatea, respectiv accesibilitatea.

45. Responsabilităţile ce revin personalului unităţii cu privire la utilizarea sistemului

informatic de prelucrare automată a datelor se stabilesc prin regulamente interne.


H. Condiţiile în care se pot întocmi, edita şi arhiva electronic registrele, jurnalele şi

alte documente financiar-contabile


46. Din punct de vedere al bazei de date să existe posibilitatea reconstituirii în orice

moment a conţinutului registrelor, jurnalelor şi altor documente financiar-contabile.

47. Registrele, jurnalele şi alte documente financiar-contabile, care se arhivează pe suport

WORM (Write Once Read Many), să fie semnate de persoana care le întocmeşte, în conformitate

cu prevederile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică.

48. Să existe un plan de securitate al sistemului informatic, cuprinzând măsurile tehnice şi

organizatorice care să asigure următoarele cerinţe minimale:

a) confidenţialitatea şi integritatea comunicaţiilor;

b) confidenţialitatea şi nonrepudierea tranzacţiilor;

c) confidenţialitatea şi integritatea datelor;

d) împiedicarea, detectarea şi monitorizarea accesului neautorizat în sistem;

e) restaurarea informaţiilor gestionate de sistem în cazul unor calamităţi naturale,

evenimente imprevizibile, prin:

- arhivarea datelor utilizând tehnologia WORM (Write Once Read Many), care să permită

inscripţionarea o singură dată şi accesarea ori de câte ori este nevoie a informaţiilor

stocate;

- înregistrarea datelor din documentele financiar-contabile în timp real, în alt sistem de

calcul, cu aceleaşi caracteristici, care să fie amplasat într-o altă locaţie.

49. Să se asigure listarea tuturor registrelor, jurnalelor şi formularelor la cererea

organelor de control.