marți, 2 februarie 2010

Corporative I.

Continutul gestiunii financiare a unitatilor corporative si atributiile gestiunii financiare

Gestiunea financiara a intreprinderii retine in mod esential studiul deciziilor financiare si a gestiunii patrimoniului intreprinderii.
Exista doua categorii de decizii financiare:
- Decizii pe termen lung care cuprind decizii de investitii, de finantare, de distribuire de profit si dividende. Managerii financiari folosesc in deciziile financiare pe termen lung matematicile financiare (capitalizarea si actualizarea). Studiul deciziei de finantare cuprinde:
- Organizarea pietei financiare;
- Studiul principalelor surse de finantare;
- Notiunea de cost de capital procurat;
- Structura financiara a intreprinderii.
- Decizii pe termne scurt vizeaza urmatoarele:
1. Gestiunea ciclului de exploatare (gestiunea stocurilor, a creantelor si a datoriilor de exploatare);
2. Gestiunea trezoreriei intreprinderii; Gestiunea riscurilor.

Controlul deciziilor financiare ridica trei probleme si anume organizarea controlului financiar intern, tehnicile de control extern si analiza diagnosticului financiar si a valorii intreprinderii.
Schematic continutul gestiunii financiare contine urmatoarele:
- Deciziile financiare pe termen lung si scurt; ? Sistemul financiar, banci si piete de capital;
- Sistemul de informare contabil si financiar;
- Organizarea functiei financiare care cuprinde locul directiei financiare, finantist si trezorier, control de gestiune intern si extern si analia diagnosticului financiar si a valorii intreprinderii.

1. Una din atributiile gestiunii financiare o constituie asigurarea maximizarii valorii intreprinderii sau a bogatiei proprietarilor sai.
Maximizarea valorii presupune ca patrimoniul sa fie angajat inntr-un proiect de investitii care sa-l valorizeze ca urmare a rentabilitatii viitoare si a activitatii sale.

2. Gestiunea financiara trebuie sa vegheze la mentinerea performantelor intreprinderii la un nivel satisfacator precum si maximizarea rezultatelor financiare pe termen mediu si lung.
Finantele corporative nu preconizeaza cautarea cu orice pret unui profit maxim pe termen scurt ci apreciaza stabilitatea performantelor introducand notiunea de valoare actuala si de risc.

3. Stapanirea riscurilor financiare. Riscul la o intreprindere poate fi definit prin referire la variabilitatea anticipata a rezultatelor financiare care sunt susceptibile de a fi asigurate.
Daca varibilitatea rezultatului financiar defineste forma generala a riscului financiar, formele specifice ale riscului trebuie analizate si stapanite de catre gestiunea financiara astfel:
- Riscul de exploatare si structura stocurilor;
- Riscul de indatorare si efectul de levier financiar;
- Riscul de faliment;
- Riscul de schimb valutar si rata dobanzii bancare.

4. Mentinerea solvabilitatii sau stapanirea echilibrului financiar. Riscul de faliment rezulta din insolvabilitatea posibila a intreprinderii. Prin solvabilitate se intelege ca intreprinderea sa faca fata datoriilor sale exigibile.


Responsabilitatile operationale ale gestiunii financiare

Responsabilitatile operationale ale gestiunii financiare se distribuie intre cele 3 faze ale ciclului de exploatare. Acest ciclu comporta in primul rand o faza de diagnostic financiar care are ca obiectiv aprecierea situatiei si activitatii financiare a intreprinderii. A doua faza se refera la masurile concrete care se pot lua pentru acoperirea lacunelor semnalate in activitatea intreprinderii si sa le valorizeze. A treia faza se refera la urmarirea si controlul proiectelor privind finantarea unui proiect de exploatare sau de investitii.
Responsabilitatile gestiunii financiare intr-o schema redusa se prezinta astfel:
- Diagnostic financiar care consta in aprecierea punctelor forte si a celor slabe referitoare la situatia financiara a intreprinderii si a performantelor ei;
- Decizii financiare care consta in stapanirea riscurilor, a plasamentelor; gestiunea riscurilor financiare; proiecte de finantare, de investitii, de trezorerie si finantari; gestiunea financiara pe termen scurt si lung.
- Controlul financiar.

Functia financiara a unitatilor corporative si locul acestei functii in cadrul acestora

Natura sarcinilor incredintate directiei financiare variaza de la o corporatie la alta in functie de dimensiunea intreprinderii.
Directiile financiare indeplinesc in mod frecvent numeroare sarcini administrative, juridice si fiscale foarte strans legate de preocuparile financiare.
Pentru a cunoaste locul si continutul functiei financiare in cadrul intreprinderii trebuie sa raspunda la intrebarea "Ce loc ocupa functia financiara in organigrama unei intreprinderi?".
Astfel in functie de dimensiune, functia financiara nu este intotdeauna foarte diferentiata de alte functii din intreprindere cu activitate mai redusa.
In intreprinderile mari cand acestea sunt si cotate la bursa, functia financiara este mult diferentiata, ea este incredintata unui responsabil mai specializat si constituie o directie separata de directia administrativa.
Daca ne referim la locul functiei financiare in organigrama intreprinderii pot fi semnalate trei cazuri:
- Un loc subteran unde directia financiara este dependenta de directia administrativa;
- Un loc mediu unde directia financiara poseda acelasi rang ca si alte directii; ea regrupeaza gestiunea fondurilor banesti si controlul fondurilor banesti;
- Un loc proeminent unde directia financiara este alaturata directiei generale dar ea supervizeaza si alte directii.


In tarile Occidentale (Franta) exista tendinta de a face distinctie intre trezorier responsabil financiar. In tarile anglo-saxone se face in mod frecvent distinctie intre trezorier si controlor.
Ca urmare a avantului pietelor de capitaluri meseria de trezorier a cunoscut recent importante atributii: se ocupa cu previziunea fluxurilor de trezorerie; punerea la punct a creditelor de trezorerie; plasamentul excedentelor de trezorerie.
Trezorierului i s-a incredintat si gestiunea riscului de rate de dobanda si de schimb valutar. In prezent functia financiara in cadrul unitatii corporative cuprinde doua aspecte principale:
- Gestiunea trezoreriei care se ocupa de fluxurile financiare pe termen scurt, de lichiditatea intreprinderii, de riscurile de rata de dobanda, de schimb valutar;
- Gestiunea financiara se ocupa si de alegerea finantarilor pe termen lung, controlul cheltuielilor fondurilor banesti si de politica de distribuire a profitului si dividendelor.
In tarile anglo-saxone se separa in mod traditional functiile de trezorier si controlor care se valideaza nu pe distinctia dintre termen scurt sau lung ci pe distinctia dintre functia interna si cea externa a gestiunii financiare.
Atributiile trezorierului: previziunea trezoreriei; creditele de trezorerie; gestiunea excedentelor de trezorerie; gestiunea riscului valutar si de rata de dobanda.
Atributiile responsabilului financiar: decizia de finantare; afectarea resurselor financiare si alegerea investirii de capital; achizitii si fuziuni; politica de distribuire de dividende si operatiuni de inginerie economica.
Atributiile trezorierului in tarile anglo-saxone: decizia de finantare; relatia cu bancile; relatia cu investitorii; previziunea trezoreriei; politica de dividende; gestiunea riscurilor.
Atributiile controlorului: contabilitatea financiara; contabilitatea de gestiune; pregatire situatiilor financiare; pregatirea si urmarirea bugetului de venituri, cheltuieli si alte bugete; control de gestiune; gestiune fiscala; audit intern; probleme juridice; gestiunea contractelor de asigurari.