vineri, 26 martie 2010

CUM SĂ LUĂM NOTIŢE
(După Derek Rowntree, Învaţă cum să înveţi. Introducere programată în tehnica studiului, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1980)
I. IMPORTANŢA NOTIŢELOR
A. Notiţele ne menţin atenţia concentrată şi activă.
B. Notiţele ne asigură o înregistrare scrisă a celor studiate, pentru a fi utilizate în faza de recapitulare.
II. PĂSTRAREA NOTIŢELOR
1. Dacă este vorba de fişe de lectură, acestea se păstrează cel mai bine în plicuri sau in cutii de dimensiuni potrivite.
2. Dacă notiţele se iau pe foi separate, acestea se păstrează cel mai bine într-un dosar cu mecanism (tip biblioraft), catalogate pe subiecte sau autori, pentru a putea fi mai uşor manipulate.
3. Dacă notiţele sînt făcute în caiete, acestea trebuie marcate în mod clar şi depozitate în siguranţă. pentru a putea fi utilizate la nevoie.
III. LUAREA NOTIŢELOR ÎN TIMPUL STUDIULUI
A. Notiţele ar trebui să includă:
1. Ideile principale ale textului studiat şi detaliile importante.
2. Planul logic al expunerii.
B. Luaţi notiţe în faza de aducere aminte, nu a primei lecturi.
C. În afara citatelor importante, folosiţi cuvintele proprii în formularea notiţelor.
D. Adoptaţi forma de schemă (în loc de rezumat) oriunde acest lucru este posibil:
1. dezvoltaţi titlurile şi redactaţi din nou frazele-subiect;
2. scrieţi între paranteze detaliile importante;
3. utilizaţi retrageri ale textului în interiorul paginii, precum şi;
4. litere şi cifre, pentru reliefarea corelaţiilor.
E. Mecanismul luării notiţelor
1. Scrieţi citeţ sau folosind maşina de scris ori computerul.
2. Întocmiţi un sistem de prescurtări şi folosiţi-l în mod consecvent.
3. În cazul utilizării caietelor, folosiţi o amplasare logică, sugestivă a notiţelor pe pagină:
a. folosiţi pagină nouă pentru fiecare nouă serie de notiţe;
b. lăsaţi mult spaţiu alb şi margini late;
c. transcrieţi în partea de sus a paginii datele editoriale ale sursei (numele autorului, titlul lucrării, editura, localitatea, anul apariţiei);
d. transcrieţi în dreptul fiecărui citat, expresie ori idee preluată pagina din text la care se găseşte aceasta.
4. În cazul utilizării fişelor de lectură:
a. transcrieţi datele editoriale ale sursei pe prima fişă;
b. transcrieţi în partea de sus a tuturor celorlalte fişe provenind din această sursă doar numele autorului şi titlul lucrării
c. transcrieţi în fiecare fişă o singură idee sau un singur citat;
d. notaţi pe fiecare fişă numărul exact al paginii din sursă la cere se află ideea notată.
5. Folosiţi culori, diagrame, evidenţierea punctelor cheie etc.
6. Încadraţi cuvintele şi propoziţiile importante.
IV. LUAREA NOTIŢELOR LA LECŢII ŞI PRELEGERI
A. Încercaţi să aplicaţi metoda RICAR.
B. Luaţi puţine notiţe
1. Aceasta vă permite să urmăriţi expunerea profesorului.
2. Scrieţi notiţe mai ample acasă, imediat după lecţie.
C. Verificaţi şi revizuiţi notiţele
Acest lucru trebuie făcut la cel mult câteva ore după prelegere.
1. Faceţi efortul de a vă reaminti conţinutul lecţiei
2. Corectaţi notiţele, adăugând noi detalii, şi dându-le forma finală.
D. Atunci când acest lucru este posibil, discutaţi despre lecţie cu:
1. Profesorii.
2. Colegii.
ANEXĂ
LISTĂ DE CONTROL AL NOTIŢELOR
1. Formatul general. Observaţi dacă nu cumva:
a. caietul de notiţe este prea mic sau prea mare;
b. paginile sunt prea încărcate sau împrăştiate;
c. scrisul este neciteţ;
d. subiectele sunt învălmăşite.
2. Structura notiţelor. Observaţi dacă nu cumva:
a. sunt informaţii insuficiente în partea de sus a foii;
b. notiţele nu au formă de schemă (conţin prea multă proză densă);
c. sunt folosite insuficient titlurile, cifrele, retragerile, evidenţierile;
d. este greu de remarcat organizarea şi corelarea ideilor.
3. Conţinutul şi redactarea. Observaţi dacă nu cumva:
a. unele idei principale sunt omise;
b. sunt prea multe detalii;
c. sunt prea multe cuvinte;
d. frazarea este neclară;
e. sunt prea multe cuvinte ale autorului, în locul cuvintelor proprii;
f. grafice şi tabele importante sunt omise ori greşite.